Wednesday, March 4, 2009

Practice Proper Hand Washing





Saya teringat luahan kata adik junior saya semasa berposting di wad...

" Kak,teruknya nama saya kena amik kat sister.." kenapa? "tadi staf PTj Kawalan Jangkitan datang buat pantauan ke wad..kebetulan saya baru lepas handle CBD (kateter kencing) sorang pak cik..lepas tu salah seorang dari staf tu datang dan pickup beberapa orang student,doktor dan staffnurse..mereka buat hand screening..nak tau kita basuh tangan atau tak..kalau basuh pun betul ke tak cara kita..masa tu saya dah basuh tangan tapi masa time tangan saya kena screening,ada kuman kak..Acenobacter Baumanni..saya dah dapat bad mark kak.."
Ekstrimiti Atas Salah Satu Anugerah
Penciptaan manusia terlalu unik..seunik kehebatan Pencipta yang tiada tandingnya..Kita di anugerahkan oleh Pencipta sepasang tangan yang masing-masing mempunyai 5 jari..Setiap tangan dan jari mempunyai fungsi tersendiri..setiap jari memerlukan antara sama lain,jika tiada sebatang jari sahaja kita terus di panggil cacat atau deformity..kerja yang dilakukan terganggu..mutu bekerja apatah lagi..Namun walaupun Dia memberi kecacatan,namun Dia anugerahkan pula dengan anugerah yang istimewa pula..Lihatlah dalil naqli keadilan Pencipta.. Oleh itu,syukurlah dengan apa yang dianugerahkan..terimalah seadanya nikmat pemberian..Sesungguhnya kita hanya mampu merenung,tak mampu rasanya untuk menghitung pemberiannya...
"...sekiranya kalian menghitung-hitung nikmat Allah,nescaya kalian tidak akan dapat menghitungnya..." (Ibrahim :34)
Sentuhan Tangan Meringankan Kesakitan
Pesanan kepada diri dan rakan rakan seperjuangan..kita adalah perawat..sentuhan mampu meringankan beban penderitaan pesakit..bayangkan kita tiada tangan untuk merawat,mampukah kita? bagaimana hendak memberi ubatan kepada pesakit,bagamaimana untuk melakukan dressing kepada pesakit?sama-sama kita fikirkan..andai kata anda pula adalah pelawat..sentuhan anda kepada pesakit juga membantu meringankan kesakitan..apatah lagi yang sakit adalah keluarga terdeklat anda..mereka sedikit sebanyak akan terubat dengan ziarah yang anda lakukan..

Smart Nursing Care in Action

Smart nursing care mampu mempercepatkan penyembuhan diri pesakit..antaranya "hand wasing "..basuhlah tangan sebelum dan selepas mengendali pesakit..
inurses say : amalkan budaya membasuh tangan dengan betul untuk mengelakkan penyakit..

No comments:

Post a Comment