Thursday, March 5, 2009

Kerjaya Jururawat Bukan Pilihan Terakhir

" Adakah kerjaya jururawat sebagai satu pilihan terakhir bagi awak?" tanya penemuduga pada hari interview di Dewan Seulas Pinang Pusat Perubatan Universiti Malaya lebih kurang 2 tahun setengah yang lalu..
jawapan pemohon tersebut..."tidak..menjadi seorang jururawat adalah cita-cita saya.."
" Awak pelajar sekolah agama,sanggupkah awak mengorbankan tudung labuh awak dan menjadi seorang nurse yang agak 'seksi' pakaiannya?" tanya Timbalan Pegawai Daerah semasa mengesahkan borang kemasukan ke Kolej Kejururawatan Pusat Perubatan Universiti Malaya,juga 2 thn setengah yang lalu..
jawapannya..bukan dengan kata-kata tapi dijawab dengan senyuman sahaja..

Mula timbul persoalan..Pelajar sekolah agama tak boleh jadi jururawat ke?Bukankah kerjaya jururawat tu mulia..berbuat baik pada orang yang memerlukan..
timbul lagi persoalan..orang tak bleh terima ke realiti ini..adakah orang akan pandang pelik..buang tabiat ke ape budak ni nak jadi nurse..macam tak percaya jer awak jadi nurse..




Dengan satu tekad..dengan sedikit ilmu dan tarbiyyah yang ada pada diri,kaki dijejak juga ke PPUM dengan cita-cita islami..

Jangan Inferior Dengan Kerjaya Anda

Kepada semua sahabat-sahabat atau adik-adik yang bakal mengorak langkah ke IPTA/IPTS..jika anda telah memilih ingin mengambil jurusan kejururawatan,sila lah..hospital memerlukan anda..Ketahuilah,di hospital kita boleh mengenali sebuah kitaran kehidupan,cuba bayangkan kita jururawat banyak bekerja dengan manusia dari bekerja dengan mesin..kita banyak berjumpa dengan orang yang sihat dan orang yang sakit,kita berjumpa dengan orang yang berstatus tinggi dan setaraf dan juga yang tiada..kita melihat saat kelahiran seorang bayi,bagaimana ragam manusia menempuhi tempoh ujian kesakitan,dan bagaimana seorang yang dalam ambang kematian menerima panggilan Illahi..dalam realiti kita bekerja,kita melihat kesenangan dan kesusahan..bukankah kita akan lebih menghargai sebuah kehidupan jika kita menghayati dan mempelajari kehidupan itu..dalam penghayatan itu,kita akan sedikit sebanyak memuhasabah dan melakukan koreksi kendiri..kita sebenarnya ada kelebihan kita sendiri..kemahiran yang kita ada tak semua orang mengetahuinya..Jadi jangan inferior dengan kerjaya anda sebagai nurse.

Bersyukur di Jadikan "Sihat" Untuk Merawat yang "Sakit"
" Sesiapa yang melihat ada di antara kamu kemungkaran,maka ubahlah dengan tangan kamu,jika tidak berdaya maka dengan lisan,jika masih tidak boleh maka ubahlah dengan hati,dan itulah selemah-lemah iman. " (hadith)

Apakah hakikat kemungkaran itu? Setiap perkara yang dilarang dan terlarang dilakukan dalam syariat Islam..
Di hospital,berapa ramai pesakit yang bila sakit tidak sembahyang? Berapa ramai nurse dan doktor yang tidak mengamalkan sunat memulakan kerja dengan menyebut nama Allah?Berapa ramai jururawat yang membantu pesakit untuk mengerjakan ibadat di hospital?

Lukman al-Hakim telah berpesan kepada anaknya dengan pesanan yang disebutkan di dalam al-Quran dalam surah Lukman ayat 17-19 yang bermaksud;

Wahai anakku, dirikanlah sembahyang dan suruhlah berbuat kebaikan serta melarang daripada melakukan perbuatan yang mungkar, dan bersabarlah atas segala bala’ bencana yang menimpamu. Sesungguhnya yang demikian itu adalah dari perkar-perkara yang dikehendaki diambil berat melakukannya. Dan janganlah engkau memalingkan mukamu (kerana memandang rendah) kepada manusia, dan jaganlah engkau berjalan di muka bumi dengan berlagak sombong takbur lagi membangga diri. Dan sederhanakanlah langkahmu semasa berjalan, juga rendahkanlah suaramu (semasa berkata-kata), sesungguhnya seburuk-buruk suara ialah suara keldai.”
pepatah melayu bermadah "Jadilah benih yang baik, dicampak ke laut menjadi pulau dicampak ke darat menjadi gunung"
Sampaikanlah peringatan kepada pesakit kita sambil kita memberi perawatan kepadanya..semakin manusia diuji dengan kesusahan,semakin dekat manusia ingin mencari Tuhan..Gunakan peluang yang ada untuk menyumbang pada kembalikan " Dunia milik Islam"

inurses say : sahabatku,selalulah berdoa agar kita dapat memberi manfaat walau dimana kita berada..kita bukan tersalah memilih kerjaya,tetapi kita telah cuba untuk mejelaskan tuntutan fardhu kifayah yang tak semua orang memilihnya..Marilah kita bekerja,beramal dan membangunkan 'kesihatan' dengan cita-cita islami,senyuman yang ceria dan wajah yang berseri...Selamat Bekerja iNurses..nantikan new title..bagaimana inurses bekerja..


"

2 comments:

  1. Salam alaik.
    Terima kasih untuk info itu.
    We'll be the nurses for the sake of Allah SWT.

    ReplyDelete
  2. Apa JawatanKosongKerjaKosong.com tawarkan?

    http://www.jawatankosongkerjakosong.com/

    Terlalu banyak websites menyebarkan jawatan kosong, kerja kosong, jawatan kerajaan, jawatan kosong di jpn , job vacancies in kuala lumpur, job vacancies in johor bahru and job vacancies in negeri sembilan Tetapi kebanyakkannya sudah lapuk dan tidak terkini. Ataupun anda terlambat untuk melihat iklan tersebut dan terlepas peluang.

    Jangan sia siakan potensi diri anda untuk mendapatkan pekerjaan terbaik. Daftarkan diri anda dengan JawatanKosongKerjaKosong.com. Kami akan menghantar iklan kekosongan pekerjaan dengan segera kepada anda. Update secepat mungkin kepada anda.
    Daftar Sekarang


    Anda akan menerima info jawatan kosong dan kerja kosong terkini dengan segera! Jangan tangguhkan peluang anda untuk mendapatkan pekerjaan yang terbaik. Jawatan Kerajaan, Jawatan Kosong Petronas, Jawatan Kosong di JPN , Job Vacancies in Kuala Lumpur, Job Vacancies in Negeri Sembilan dan Job Vacancies in Johor Bahru adalah keutaaman kami.

    ReplyDelete