Wednesday, March 11, 2009

PPSMI antara Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris

" Bagi akak la,baik subject matematik dan sains diajar dalam bahasa inggeris..anak akak dah improve englishnya.." kata seorang staffnurse
" tapi kak,nak saya tak pun..lagi teruk adala.." kata seorang kerani pula
lantas dibalas pula.." tu salah engkau la,tak pantau anak-anak belajar" kata staffnurse itu lagi
" akak tak per la ada diploma of nursing..bleh ajar anak2,tapi kalau mak bapak yang diploma of nelayan,diploma of petani ni cam maner kak.." tanya kerani pula..
" engkau tahu anak nelayan petani lagi terer tau" jawab staffnurse balik..



"aku tahu kau nak cakap yang sebenarnya demo PPSMI tu bagus kan?kau ingat aku tak tahu..kau tahu tak perarakan tu banyak menyusahkan kerajaan,menyusahkan rakyat..menyusahkan aku jugak tau..aku terperangkap dalam kereta masa tu.." kata staffnurse lagi.
kerani tadi menjawab.."sapa suh akak keluar,kan dah diwar-war kan yang akan ada perarakan nak hantar petisyen mansuhkan PPSMI,tengok saya duk umah jer tegok perkembangan melalui berita"
"aku tak bodoh la,aku ada keje la masa tu..kalau tak aku tak kuar pulak.."muka merah padam..muka mmg menunjukkan kemarahan..
"apa yang kau takut sangat..kau takut bahasa melayu ni hilang..hey hang tuah pun cakap la takkan melayu hilang di dunia..aku tetap ngan prinsip aku..aku tetap tak setuju kalau mate dan sains dalam bahasa melayu balik.."
suasana riuh dalam ward Rawatan rapi Kardiotorasik (CICU)..
" Dik kau tahu tak..akak tengok ngan mata akak sendiri tau..pak-pak aji..orang yang pakai tudung labuh,pakai ikat kepala tulis anti PPSMI lari masa FRU lepaskan gas pemedih mata..akak malu tau dik..cam ni ke orang Islam..dulu malaysia aman sekarang dah berbolak balik..sket2 perarakan..orang putih yang duk tegok tu akak tengok diorang bertepuk tangn..malu malaysia dik.."stafnurse tersebut bercerita kepada kami,student nurse..

KAMI MEMERHATI PENUH TANDA TANYA
dalam diam kami memerhati perdebatan antara seorang penyokong dan seorang pembangkang..dalam suasana riuh itu,sedikit sebanyak membuat kami berfikir..pada mulanya ingin memberi pendapat,tapi hujag tak kukuh..lagi pun kami hanya "buah cempedak diluar pagar ambik galah tolong tunjukkan"..kami tengah belajar..tengah praktikal..guru-guru kami adalah senior2 stafnurse..kami takut keadaan lagi parah..derhaka pulak pada guru..jadi kami hanya berdiam diri..

DEMONTRASI MEMBERI IMEJ BURUK PADA ISLAM
Dalam tak perasan,sebenarnya air muka saya berubah semasa stafnurse tersebut mengaitkan isu ini dengan imej Islam..Bagi saya ada pro kontra nya tindakan ini..sebelum ini GPM telah menggunakan cara berunding tapi selama 6 tahun sains mate dalam bahasa inggeris diaplikasikan tiada respon..jadi GPM sekali lagi hantar petisyen dan disertai dengan perarakan..hal ini mengejutkan kerajaan dari keadaan drowsy mungkin..
kontranya..pandangan orang ramai terhadap Islam pula bagaimana?apa tindakan kita sekira kita nak backup tindakan itu?apakah pandangan yang boleh kita lontarkan kepada orang ramai tentang hubungkait Islam dan Demo?

inurses : inurses kekeringan idea..situasi di depan mata..bagaimana nak selesaikannya?inurse atas pagar sekarang..sila bagi pandangan anda??

No comments:

Post a Comment