Saturday, April 17, 2010

MURTABAK CINTA DAN KUE TAKO KASIH


Kadang-kadang kita rasa ukhwah kita hambar bila kita jarang bertemu mata,bertutur bicara berkongsi rasa sesama kita..Kadang-kadang kita lupa sahabat kita,adik kita tatkala kesibukan bekerja menghambat kita..memperbaharui kasih bersaudara tempias buku "sinergi" diinterpretasikan dengan tindakan psikomotor inurses.

1)magnet ungkapan "ingat daku dalam doamu" menarik inurses ke pasar malam mengirim murtabak cinta ke bilik 532 mahallah khadijah.

2)ungkapan "Jangan pernah kau asingkan aku" membawa inurses mencipta kue tako istimewa buat adik tersayang buat bekalan penghilang bahang pemanasan global,mana tidaknya kue tako kasih amat melegakan esofagus tatkala dimakan sejuk..

3)Gelaran "kak murtabak cinta" pula meringankan kaki inurses masuk ke "taman ilmu budi",bertemunya mengubat rindu dan rasa bahagia bila dia juga bahagia..

Perkongsian kuih tako kasih buat pencinta dan penggemar tako
Bahan-bahan
1.Daun pandan (dibuat bekas a.k.a "kelosong")
2.Tepung Jagung
3.Santan
3.Gula
5.Air
6.Garam
7.Pewarna hijau
8.Sengkuang Cina
Hijau dan putih biarpun pada mulanya diasingkan dalam dua kuali,namun akhirnya Gabungan hijau putih tako dalam wangi pandan bisa membuat inurses jatuh cinta =)
Lapisan hijau (bawah)
-3cwn air,1cwn santan,2 1/2 cwn gula,3/4 cwn tepung jagung,1 sudu esen hijau
Lapisan putih (atas)
-2 cwn air,2 cwn santan,1/2 cwn tepung jagung,1/2 sudu garam.
kacau sehingga likat,tuang dalam daun pandan,simpan dalam peti..makan

selamat mencuba,buat penghuni bilik 532 mahallah khadijah,semoga persaudaraan kita sehebat gabungan murtabak cinta dan kue tako kasih..


3 comments:

  1. sedap la kueh tako yg k.alia uat.. nnt bwk lg tau.. huhux..

    ReplyDelete
  2. ado ore xdea nk make....

    ReplyDelete
  3. ore hok tak dea nak make tu mula2 lah..adanyo rezeki pah ni

    ReplyDelete