Thursday, February 11, 2010

Bidadari Cemburu Padamu


"Ibu, siapakah bidadari?"
"Bidadari ibu adalah dirimu wahai puteriku"
"Ayah,sispakah bidadari?"
"Bidadari ayah adalah ibumu dan dirimu wahai puteriku"
Dialong permulaan talk show nisa' yang pernah inurses hadiri itu menggerakkan jari-jemari inurses untuk berkongsi cerita berkaitan bidadari.

CERITA BIDADARI

Itulah gambaran awal tentang bidadari..bidadari sering dianggap dengan seorang wanita yang cantik rupawan,lembah lembut dan bersopan santun.

"Orang lelaki,bila dia mati syahid,400 bidadari akan menyambutnya di syurga,mereka memeluk syahid tadi selama masa umurnya di dunia.."kalau kita bayangkan dengan lebihnya emosi wanita,sudah tentu kita menyemburui bidadari itu.

"Bidadari ini,lebihnya dia bila mana dia mengeluarkan satu jarinya sahaja,,seluruh pergerakan alam boleh terhenti.."

“di dalam surga itu terdapat bidadari-bidadari yang sopan menundukkan pandangannya. Tidak pernah disentuh oleh manusia sebelum mereka. Tidak pula oleh jin.”(Ar Rahman 56)

MUSTAHIL JADI BIDADARI =(

Sahabat,Nabi memujuk wanita di dunia dengan satu hadith yang diriwayatkan oleh al-Thabrani
berkitan tetang percakapan Rasulullah SAW dengan Ummu Salamah ra:
Aku (Ummu salamah) bertanya, “ Ya Rasulullah, manakah yang lebih utama, wanita dunia ataukah bidadari yang bermata jeli?”
Beliau menjawab “Wanita-wanita dunia lebih utama daripada bidadari-bidadari seperti kelebihan apa yang nampak daripada yang tidak terlihat”
Aku bertanya, “Mengapa wanita-wanita dunia lebih utama dari bidadari?”
Beliau menjawab, “Karena shalat mereka, puasa dan ibadah mereka kepada Allah.....”

KPI BIDADARI DUNIA

1) BERSIFAT SEPERTI PERHIASAN
- Perhiasan mestilah cantik,bersih,kemas..jg penampilan diri,jg akhlak..dengan kata mudah sedap mata memandang sejuk telinga mendengarnya.
2) SABAR,TEGUH DAN TAHAN LASAK
3) MENJAGA KEHORMATAN DIRI
4) LEMBAH LEMBUT,PANDAI MEMUJUK TETAPI KENTAL
5_BERUASAHA MENCAPAI KESEMPURNAAN.
6)BEBUAT BAIK DENGAN OTANG YANG TIDAK BAIK DENGAN KITA
7_MENDOAKAN ORANG YANG KITA DENGKI
8)SABAR DENGAN KESAKITAN.
9)SELIA NAFSU
bagaimana hendak menyelia nafsu?Al-Junid berkata"kita perlu mememujuk nafsu kita dengan mengatakan,Wahai nafsu,aku tidak akan mengikut engkau krana aku ingin menjaga kemuliaanmu dihadapan Allah.perumpamaan lagi dibuat,menceraikan nafsu ini adalah sperti kita ingin menceraikan susu..(golongan wanita mesti merasai abgaimana susahnya ingin menveraikan susu.Aapa yang perlu..istiqamah,tasbih,komite dengan solat yang khusuk..

semoga kita semua beramal dengan KPI Bidadari yang ke 5,berusaha mencapai kesempurnaan supaya pada suatu hari nanti BIDARAI CEMBURU PADAMU...


No comments:

Post a Comment