Thursday, October 1, 2009

RAYA YANG SAYU


PRE DAN POST RAYA
“En Zul rasa En Zul nak cakap kat sister la supaya alia tak dapat balik raya tahun ni..biar dia menangis di pagi raya..” gurauan pesakit sebelum menjelang raya..
“Alia balik kampong ke raya hari tu?puas tak beraya kat kampong...”Tanya pesakit bila nampak saya beruniform biru bertudung putih mula menyediakan alat untuk “start” hemodialisis..
Alhamdulillah,suasana puasa di rumah dapat juga dinikmati walaupun sehari dan kemeriahan raya dapat juga dirasai walaupun hanya satu setengah hari...

SUASANA RAYA TETAP MERIAH..NAMUN KESAYUAN TETAP ADA
Kepulangan anak-anak buah terutamanya meriuhkan suasana raya saya tahun ini..gelagat mereka sangat mencuit hati.. “anak-anak kecil memang penghibur orang dewasa”..melihat wajah ibu kegembiraan di pagi hari raya melayan kerenah anak dan cucu serta melayan sanak saudara yang datang berkunjung cukup mengembirakan hati..namun dalam kegembiraan mesti terselit juga kesayuan..

Kesayuan pada 2 tahun lepas kerana “pemergian ayahanda tercinta” dirasai bila kami sekeluarga mengunjungi pusara ayahanda tercinta..bacaan ayat suci al-quran dan doa dihadiahkan buat ayahanda tersayang...
Kesayuan bertambah bila tiba hari raya ke-2,terasa masa terlalu cepat..pukul 1903,kaki melangkah ke dalam keretapi tanah melayu pulang ke Kuala Lumpur demi tugas seorang jururawat.
Kesayuan lagi bertambah bila memikirkan jamuan raya,ijtima’ raya,rumah terbuka,kenduri kendara,reunion rakan sekolah yang tidak berkesampaian untuk pergi....

PERIT MENJADI NURSE?
Bagaimana perasaan jururawat yang tak berkesempatan beraya di pagi syawal bersama keluarga dikampung?Sanak saudara menyarung baju baru dipagi syawal tapi jururawat yang bertugas mengenakan uniform di pagi syawal..Adakah mereka perit,serik,menyesal memilih kerjaya jururawat? Dan adakah anda yang ada cita-cita menjadi jururawat akan mengkuburkan cita-cita itu setelah mendapat gambaran,mendengar cerita dan melihat suasana kerja jururawat di pagi raya?Jawapannya tiada disini..anda jururawat dan yangbercita-cita menjadi jururawat yang akan menjawabnya..
Sayu memanglah sayu..namun tugas tidak boleh dilepaskan..Kita berkerja memberi khidmat..melibatkan ramai orang..rakan sekerja..pesakit..bayangkan kalau kita tiada..rakan sekerja bertambah bebannya..pesakit pula menanggung derita kesakitannya..mungkin raya tahun ini kita tidak dapat beraya pada 1 syawal,dapat beraya pada 10 syawal..mana tahu tahun depan dapat beraya 1 syawal – 10 syawal?hu..hu..(ayat memujuk hati jururawat yang sayu )

GANJARAN MENANTI DI HADAPAN
Pengorbanan jururawat yang bekerja pada hari raya bukanlah suatu pengorbanan yang sia-sia..ada ganjaran yang menanti dihadapan...berkorban untuk menyelamatkan nyawa pesakit,bukan seorang tapi mungkin beribu..dan mungkin juga satu ummah..jadi pujuklah hati kita jururawat kerjayaku..diriku berkhidmat untuk ummah..setiap kebaikan ada kebaikannya..

“ Jika kamu berbuat baik,kamu berbuat baik untuk dirimu sendiri” (Al-Isra’ : 17)

No comments:

Post a Comment